söndag 12 februari 2017

Nästan som nytt!

God dag!

Hej, hur är det med er alla? Hoppas ni haft en bra helg. Själv är jag trött i huvudet, men kroppen flänger runt och är pigg.. konstigt det där när man känner sig som två olika personer i samma kropp... ;-)

Igår skulle jag göra en magnetröntgen på min ländrygg. Jag satt och vänta i 40-45 minuter, sen gav jag upp. Deras maskin fungerade inte... Det kändes väldigt olustigt för oss som satt och väntade på att få komma in, när man hör själva personalen säga ''vad är det där för knapp? Ska vi testa att trycka på den?'' Jag tycker mest synd om killen som låg i maskinen och väntade, om jag väntade 40 minuter.. hur länge hade inte han väntat där i maskinen då? Ha ha, lite ironiskt... Fick en ny tid i alla fall i slutet av månaden. Får se om jag vågar åka dit.. ;-)

Har ni sol ute? Igår när jag gick upp var det 16 minus, nu är det 0 grader, så det har blivit varmare väldigt snabbt. Kanske är det för att solen är framme och kanske värmer upp lite? Kommande vecka ska det bli massor av sol och varmt - uppåt 8 plusgrader. Då lär i alla fall jag få vårkänslor! :-)

*
*
*

Jag tänkte visa er lite vad som hänt i vårat kök, och hur det såg ut innan! :-) Jag tycker jättemycket om att se och läsa andra bloggar och se för/efter bilder, så jag hoppas att någon även gillar det jag lägger upp.

Bilden under visar hur köket såg ut när vi tittade på huset för första gången, vilket var i slutet av Februari 2014. Tänk, då var Lillasyster bara några dagar! Och snart fyller hon TRE år... min lilla älskling! ♥
Oj, nu kom jag lite från ämnet.. ;-)
Här ser ni köket. De stora städskåpen till vänster togs bort, där står nu kyl och frys. Det stora skåpet (??) till höger med glasdörrar rev vi bort, köket var redan så litet så vi ville få mer plats. Jag kände dock att jag hade velat ha det kvar, det fanns mycket bra förvaring nertill. Våra skåp och lådor är minimala.. Men det funkar bra ändå.
Ni som följer mig på instagram har redan sett att jag fick ett ryck för ett tag sedan och målade träpanelen vit.
Det har jag även skrivit om tidigare.
Jag gillar trä, jag tycker det är jättefint. Men tänk vad lite (ljus) färg kan förstora ett rum!
Förra helgen kom min mamma och låtsaspappa hit. Mamma lekte med barnen, och min tanke var att jag skulle lära mig tapetsera. Det blev dock så att jag stod och tittade på, medan han tapetserade allt själv... ;-) MEN, jag hjälpte till att slipa och spackla i alla fall.. så lite gjorde jag. Vi hittade på en söt, gammal tapet. Jag undrar sååå varför de tapetserade den söta, men den (ursäkta!) fula, gul/bruna/oranga...? ;-)
 Gällande tapeter, så hade jag nästan bestämt mig för den i mitten på nedersta raden, lite grå/blå med fint mönster. När jag kom till affären och såg den hänga på väggen så blev det bara NEJ! Jag skulle bli helt yr i skallen av att se all ''fyrkanter'' dag ut och dag in. Sen tänkte jag på någon av de blockrandiga, men tanken är att vi ska göra om HELA köket så småningom, och jag skulle gärna vilja ha en sådan tapet då. Man skulle kanske tröttna på att ha den både nu och senare...? Så det blev en med löv på. Jättefin är den! ♥ Löven skiftar i silver, grundfärgen är inte för ljus (även om den ser väldigt ljus ut på bilden) utan fint gråaktig.
Igår när vi var till Västerås var jag in och köpte lite ny förvaring till köket, och lite nya blommor och krukor - såklart! ;-)
 Årets första hortensia ♥ från Blomsterlandet.
Måste även visa min fina vas, även den från Blomsterlandet, som jag köpte för någon vecka sedan.
Väldigt tunt glas, så det gäller att vara försiktig.
Kostade typ en 10:on del jämfört med den snygga vasen ''Äng'' från 'Klong'.
Underbar färg!!
En söt liten grupp med olika succulenter i en isblå, snygg kruka från IKEA.

*
*
*

Här hemma är det nästan alltid jag som åker iväg och pantar, slänger glas/metall/plast, osv. Allt sånt har legat i separata påsar uppe på kylen och frysen. Visst, jag står såklart på en stol men det är jobbigt för nacken att behöva sträcka sig så högt upp - påsarna när nästan i taket.
Så bort med den lilla bordet med alla plastpåsar och pappersinsamling under, och istället blev det IKEA's  ''Kallax'' med tillhörande lådor. Nu känns det mycket ''renare'' i köket. Micron kom upp några decimeter också.
 Så, vad tycker ni om köket? Var det finare innan?

Min mamma sa att ''men nu måste ni ju måla luckorna också! Tänk vad snyggt med gråa luckor!'' 
Jag kan väl hålla med där.. men jag tror Pappan här i familjen blir galen då... ;-)

*
*
*

Något jag tänkt köpa länge, men som aaaldrig blivit av, är en vattenkokare.
Men igår blev det av! Funkar bra, den värmer snabbt men jag tycker den låter ganska högt. Kanske en vanesak.
 Ååh, min säng! Mina nya säng hämtade vi också.
Affären stängde 16:00, vi var där 15:59... ha ha, men de såg inge sura ut i alla fall! ;-) Så idag har jag skruvat fast benen och bäddat rent. Fast vi kollade innan att det skulle bli rätt, så blev den lite högre än min sambos.
Kanske är det för att jämfört med min nya bäddmadrass så är hans väldigt platt, som min gamla var innan.. ;-)
 Måste bara säga att jag ÄLSKAR vår gröna färg i sovrummet, man blir helt lugn när man kommer in. Å sen nya påslakanen jag köpt på H&M Home, de är sååå sköna! Och helt perfekta med tryckknappar längst ner!

Jag var nära att glömma, minnet är inte vad det en gång var, men jag såg något på tv och kom på att ''just ja! mina frön..'' Så nu är det små pensee-frön i mitt lilla växthus. Nu håller jag tummar och tår på att det blir något.
Tänk att ha egna penséer i vår som man odlat fram själv!

*
*
*
Sist men inte minst, lite mer fynd som jag gjort! ;-)
Intersport här hemma ska stänga igen, så jag fyndade lite skor för dryga tusen-lappen!
Inte fy skam, och dottern blev såå glad över att ha lila tofflor som mamma! :-)


Kraaaam till er alla och fortsatt trevlig Söndag!
♥♥♥


4 kommentarer:

  1. Du må tro att den gamla köksbilden ger flash-backs till 1960-talelt när mina föräldrar byggde. Först tapetserades huset i en grå färgskala som var populär i början av 1960-talet, sen kom det färgstarka 70-talet och modet slog tvärt om till orange, grönt, gult och brunt. Det var som att vakna upp i ett annat sekel över en dag. Hela huset tapetserades om efter bara 5-6 år. Jag hade bruna vasstapeter och en gulorange heltäckningsmatta som väldigt mycket liknande dina gula kökstapeter. Allt skulle vara i furu. Jag kan också nämna att mamma var trädgårdsintresserad och fyllde den ganska stora tomten med ca 2000 egenuppdragna tagetsplantor i gul-orange-rött. Det fanns en tagetes i alla höjder och storlekar. Jag är fortfarande lätt överkänslig mot den färgskalan och tagetes i synnerhet, men försöker vänja mig så stilla.
    Tänk vilka minnen en bild kan väcka!

    Ditt nya kök blir jättefint och bröstpanelen är högsta modet igen. Läcker tapet.

    Jag har också satt penséer och de brukar inte vara krångliga. Det enda är att när man sätter nu så blommar de inte lika tidigt som de man hittar i butik, men desto roligare att ha dragit upp egna.
    Nästa år sätter jag på hösten och övervintrar plantorna frostfritt i växthuset så blir det egna till påsk.

    Ha en fin vecka!
    Kram Anette

    SvaraRadera
  2. Köket blev så fint och jag skulle absolut skicka luckor och lådor på lackning. Vilket lyft det skulle bli då, som ett nytt kök! Jag sår inga frön i år, jag gjorde det i fjol men det var mycket väsen för ingenting känner jag. Det får bli köpta plantor när det är dags för mig!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  3. Your blog was absolutely fantastic!
    Great deal of great information & this can be useful some or maybe the other way.
    Keep updating your blog,anticipating to get more detailed contents.
    หนังออนไลน์

    SvaraRadera