måndag 7 maj 2018

Sköööna Maj!!

Heeej och GODMORGON på Er!!

Jag vet inte hur det är hos er.. men här i Mälardalsområdet så är det strålande sol och sommarvärme!
Själv är jag inte så förtjust i värme.. max 20 grader klarar jag av, sen mår jag illa.
Men att solen är framme är härligt!
 En bild för några dagar sedan... inte ett moln på himlen! ♥
 Kvällarna är inte så dumma de heller... ♥♥

Och hjälp vad det växer i trädgården.. det har gått så fort! Det var inte länge sedan det fanns massor av snö, och nu känns det liksom som sommar? Vädergudarna hoppade visst över våren i år också..
 Köpte ett insektshotell för några veckor sedan, som jag målade lite grått.
Är det någon som har erfarenhet av detta, funkar det?
Plantorna började ta över fönstret, så när värmen kom nu i helgen så fick de komma ut i växthuset.
 Jag hoppas de överlever....
Tulpanerna börjar nog blomma när som helst!! Och de söta gullvivorna börjar komma upp, älskar den doften!

Några plantor blev kvar, så idag kommer det en och ska köpa dem.
 Svampgurka.

*
*
*

Vårat äppelträd mår inte så bra.... Jag mailade bilderna härunder till en trädgårdshandel, och fick detta till svar;
 
 

Hej igen Therese!

Tack för bilderna!

Hjälp, hjälp, hjälp!!!!!
Trädet mår inte bra, är gammal, svag och mycket sjuk och bär tydliga tecken på tidigare vanvård.
Det kommer inte att bli något vettigt av detta stackars äppleträd.



 Ha ha, oj då....!
Hon skrev inte om vilka sjukdomar.. men vad jag kan gissa är det i alla fall kräfta, efter att ha googlat bilder.
Men trädgården stod ju öde i minst 5 år innan vi kom och gjorde något av den...
Så här såg det ut ungefär på samma plats när vi tittade på huset första gången;
Trädet som det handlar om ser man längst till vänster på bild.

Så vi ska ta bort det nu i vår, hoppas jag. Vi köpte ett nytt äppelträd/familjeträd förra sommaren som står någon meter i från, och jag vill inte att det ska ta skada. Men lite gröna blad börjar det få, och jag hoppas på blommor & bin också!

*
*
*

 Det är inte bara ute det händer saker, utan även inomhus. Rättare sagt i källaren, gillestugan.
Det är Pappan och min låtsaspappa som håller på.

Trodde jag hade fler bilder, men hittar inte på de... Men här under ser ni när det gamla är rivet och det har fixas med reglar för att kunna gjuta i omgångar. Tyvärr lossnade det mycket betong när reglarna skulle tas bort.

 Men det löste sig till slut, och sedan kunde Pappan åka iväg och shoppa loss lite.
 Den gamla mosaiken framför spisen tog han bort och köpte klinker. Ha ha, ja dessa killar..... Han sa att det är lite ljusare färg än på det vi har i badrummet. 
Njaa... kan inte riktigt hålla med där, jag tycker det är ganska stor skillnad - höger är badrummet och vänster är det nya.... ;-)


Nu vill jag ha lite tips från Er.....
 
En del panel är borttagen, p.g.a. fuktskada, så han skulle vilja måla den vit - eftersom det inte går att köpa färdig panel i samma färg som är nu. Ber om ursäkt för dålig bild.. solen lyste in.
Vad tror Ni om vitt?

Det är i så fall hela rummet som kommer bli vitt, förutom denna ''fondvägg'' av tegel. Jag vill att tegelväggen ska synas, liksom sticka ut.. men är osäker på om den liksom kommer ''smälta in'' i allt annat som blir vitt.. Golvet kommer vara lite grå/brunt, har tyvärr ingen bild att visa.

Fortsatt trevlig dag!

Kraaam Therese

2 kommentarer:

  1. Stackars äppelträd! Jag kan mest se beskärningar som inte blivit övervallade för de har gjorts fel. Det kan se ut som kräfta. Om det inte är kräfta i trädet kunde du ha en honungsros som fick följa stammarna eller klematis.
    Det är ett äventyr både att renovera trädgård och inomhus.
    Håller verkligen med dig om att 20° är nog. Jag mår nog bäst vid 16-18. Nu är det ett par timmars trädgårdstid på morgonen. Sen skrivbordet i luftkonditionering. Bra uppfinning!
    Kram
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Min berättelse är förmodligen typisk, men jag hittade en lösning för att lösa min relationskris. Min man föll i en affär med en annan kvinna på jobbet och lämnade mig.
    Jag fick äktenskapet Spell casting-programmet av en andlig far Dr.Oduduwa var mycket hjälpsam som min äktenskap healer
    Han kunde föra tillbaka min ex man hem till mig, det var en överraskning för mig, jag vill gärna förklara hur det hela händer,
    Min make var väldigt kärleksfull och omtänksam till en början, men han ändrade för några månader sedan han fick ett nytt jobb i Stockholm stad och han flyttade till att bo där han träffade en ny dam, de blev kär och började fuska på mig varje gång han flyttade in att bo med henne i ringde mig på telefon för att be om ursäkt precis omedelbart efter den dag kärleksförtrollen lanserades, mitt ex kom tillbaka hem för att be om ursäkt och be om min förlåtelse, idag är vi lyckligare än någonsin tidigare, saker blir mer bättre, intressant och söt. Jag kunde inte ha gjort det utan hjälp av denna Baba. Jag skulle ha gett upp och trodde att eftersom min man såg någon annan, så sa han att vi var klara. Efter lunch av Love spell, ringde min man mig på mobiltelefon och han återvänder hemma en dag efter. Jag är tacksam, jag rekommenderar honom för alla som har problem med äktenskap eller förhållanden för att lösa idag snabbt konsultera denna spirituella stavhjul för att återvända ex kärlek, snälla finns det ingen anledning att tveka eller tvivla bara meddela honom på e-post: (dr.oduduwaspellcaster@gmail com)
    Idag är alla mina bekymmer över. detta är en positiv avsikt jag måste dela här här, eftersom jag tror så mycket att Dr.Oduduwa kärlek stavkanal kommer att hjälpa någon här att återställa tillbaka förlorade kärleksförhållanden.

    SvaraRadera