söndag 19 juni 2016

Här grejas det minsann!

Hej Hallå!

Här hemma grejas det lite i trädgården minsann... SOM jag har väntat!
Egentligen är det inte mycket att visa upp, det ser ju för ynkligt ut.. ha ha, men jag gör det ändå.
Måste bara visa denna vackra dubbel-tulpan! ♥

*
*
*

Förra veckan kom de med sin lilla maskin, och sa att på måndag kommer vi!
Som vi väntat.. blev ju lovade en gräsmatta till Midsommar.. Hmm.. Ja, det lär vi knappast få på mindre än 1 vecka. Men nu är det gjort i alla fall.
 
Mycket vatten behövs.
I denna rabatt kom det så himla fina tulpaner i alla dess färger förra sommaren. I år kom 2 st!!! Jag tänkte att det får vara, nu gräver jag upp de. Och nästan alla lökar jag hittade var ruttna..? Så det var väl lika bra att gräva upp de och kunna börja om. :-)
Båda sidor grävdes upp och de nya plantorna planterades. Ha ha, visst ser det ynkligt ut?
Hinner funkiorna (heter det så?) växa och bli nå stora denna säsong, tror ni?
Krokuslökar grävdes upp och sattes ned igen. En himla massa, jisses vad de förökat sig! ;-) Men de är ju så fina på våren.. och sedan när blommorna vissnar tycker jag det gröna ''gräset'' är så fint!
Det räckte bara halvvägs, men jag får köpa nya och sätta ner längre fram. 
Ser inte mycket ut på den stora, tomma ytan...
Men om några år hoppas jag den är stor och fin, denna syrenhortensia! ♥
Jordgubbsplantorna (eller vad man ska kalla de små miniatyrerna för) har äntligen kommit till sin rätta plats. Så nu har potatis satts i landet med allt annat, och jordgubbarna är i sin pallkrage.

Sedan bilden togs har jag även sått lite frön i den lilla: dill, persilja, gräslök och plocksallat.

*
*
*

 För några veckor sedan oljade jag in barnens sandlåda.
  
Pappan grävde upp lite jord, eller det fanns mest en himla massa rötter under, så det blir lite djup i lådan och sedan ställde vi den på plats.
 Och även här satte jag lite funkia, och jättedaggkåpa.
Så de får lite mysigt i sin lilla lekhörna! ♥
Har sett så många fina bilder hos folk där pionerna slagit ut. Här ser de ut så här...
Men snart så!
Inomhus blommar det i alla fall för fullt!
Tänk att jag lyckats med orkidéer! Jag trodde att det måste ha varit slumpen, eller kanske lite tur som fick den 1:a att blomma om. Den började blomma i slutet på förra året och blommar fortfarande!

Dessa bilder är tagna med 3 dagars mellanrum, och knoppen har öppnat sig så fint och verkar trivas så bra! Får nog ge mig själv en klapp på axeln! ;-)

*
*
*

 Skolavslutningar har det varit massor av... Två kusiner och två halvkusiner tog studenten samma dag!!! En (helkusin) uppe i Kiruna där de fått en massa snö, och de andra tre i samma stad - tack och lov. Det är i dessa lägen man verkligen skulle vilja klona sig..... Men jag träffade alla tre och pratade, grattade, osv..
Sen blev det fest hos min ''riktiga'' kusin. En himla massa god mat och fika hade det. Man kände sig stor som en boll efteråt. En kall boll, för jisses vad det blåste kallt! Vi trodde tältet skulle blåsa omkull, men det klarade sig.

Vet ni, igår fixade jag en sida på instagram, där jag precis som här, heter
renoveringshuset 

Det vore så kul om ni andra som har insta ville följa mig. Jag vet inte riktigt om ni andra har samma insta-namn som bloggnamn? 
Vad heter ni andra??


KRAAM och trevlig Söndag!

4 kommentarer:

  1. Skolavslutning - ja, sedan känns det verkligen som sommar. Skönt att få gräsmattan fixad, även om ni inte hinner få en grön matta till midsommar. ;-) Funkia är en sådan tacksam växt. Så fina blad även då den inte blommar. Ha en underbar midsommarvecka! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, funkia är så fina! Hoppas de växer på sig lite.. just nu är de väldigt ynkliga! ;-)

      Kram

      Radera
  2. Haha jadu det kan mycket väl vara outlet i Avesta.. Jag har mindre bra koll ibland :p Det var på vägen från Falun iaf :P

    Oj så ni fixar och donar, kommer bli kanon det där :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, okej. Tror nog det var Avesta.. ;-) Jaa, jag hoppas det blir bra till slut.

      Radera