måndag 28 mars 2016

En lååång helg



Heej! 
 
Glad Påsk i efterskott! 
Hoppas ni haft en bra ledighet! Läste runt via mobilen igår och de flesta verkar ha haft en skön och solig helg! Tänk vilket väder.. vi hade 11 grader igår vid 10-tiden - i skuggan! :-)

Vad har min lilla familj hittat på då, denna låånga helg, för det tycker i alla fall jag att den varit!

På skärtorsdagen gick Pappan ut med några kompisar och lyssnade på nå band. Barnen somnade tidigt och jag tänkte jag skulle kolla ikapp på lite program jag följer på tv. Ha ha, jo tjena! Jag somnade sittandes i soffan och vaknade 20:45 och gick in till sängen.. ;-)

Fredag morgon efter frukost åkte jag och barnen hem till min mamma, låtsaspappa och lillebror. De lekte för fullt och stökade ner hela huset.. ;-) Min mamma och Storebror färgade lite ägg och sen blev det påskmat till lunch!
Efter maten däckade min mamma (hon har också fibromyalgi) och låg på soffan, pratade/mumlade saker till oss men ingen fattade något.. Jag har blivit så någon enstaka gång, men mitt mummel har min sambo förstått för det har låtit mest som att jag försöker buktala, typ.. ;-) Jag blir inte så dålig av väderomslag som mamma, hon känner direkt när vädret kommer skifta (min mormor var ännu värre och kunde ligga i flera dygn!!) och idag har vi haft storm här, så troligtvis var det det hon kände av.

Näe, nog om detta. Någon timme efter maten gick vi alla till min låtsaspappas låtsaspappa (haha) som hade kalas. Jag och barnen blev inte kvar så länge för jag tyckte de betedde sig så illa.. Men några våfflor blev det.

På lördagen blev det kalas hemma hos oss för att fira Storebror som blev 7 år samma vecka! Han fick kläder, massa spel och pysselböcker, några gosedjur och det bästa av allt - enligt mig - en studsmatta! Den kan vi alla ha roligt med, kanske inte alla 4 på samma gång kanske.. ;-)
 Han var väldigt nöjd med dagen sade han vid läggdags. Igår var det nog extra mysigt att lägga sig, för fastern från västkusten och hennes kille var på besök, så hon läste godnattsaga till honom.

När böckerna var lästa så spelade vi "Med andra ord". Har ni testat det? Det är så himlans kul!! Det var väldigt länge sedan jag skrattade faktiskt, och särskilt så mycket så att tårarna sprutade! :-)
*
*
*
Senaste tiden har det bara kommit tårar för jag känner mig så ledsen och allt känns värdelöst. Har gråtit väldigt mycket senaste tiden. Jag vill mer än jag orkar, jag känner mig som en 80-åring fast är 33. Känner mig deprimerad för det kommer bakslag efter bakslag. Ryggen. Nacken. Leder. Ständigt trött och har värk. Är sur och grinig..

Röntgenproverna från i söndags var inte förvånande direkt. Har diskbråck även i ryggen (inte bara i nacken!) allra längst ner i ländryggen och i bäckenbenet (L5-S1). Det har tydligen runnit ut vätska, och troligtvis är det därför jag inte har någon känsel i höfterna och ner till tårna. Ni vet när man tränat så mycket att man får sockerdricka? Så känns. Jämt, dygnet runt, året om.

Nej förlåt! Fy vad jag gnäller.... men ibland känns allt så hopplöst. :-(
*
*
*

Så lördags var det så skönt att känna sig som mig själv igen. Om än för en liten stund. Jag och sambon var i lag, hans äldsta syster och yngsta syster, och sedan mellansystern och hennes kille. Jag och sambon är väldigt duktiga ihop om jag får säga det själv! Det var inte många ord vi missade. De andra däremot.. oj oj vad vi skrattade!! Så himla konstiga förklaringar på ord som inte har någonting med varandra att göra - men det var ju det som var så himla kul!! ;-) Klockan 23:00 gick de hem och jag somnade på 2 sekunder. Men innan jag lade mig ställde jag om klockorna, jag vill gärna vakna till rätt tid.

Igår vaknade vi till fågelsång och klarblå himmel! Underbart!! Jag fattar inte hur hon lyckas.. men de gånger vi inte väcker Lillasyster för att åka till dagis, så vaknar hon kl 6:20-6:40. Det slår aldrig fel!! I lördags vaknade hon 6:30 och igår 6:23.. Fast man ändrat klockorna.. Kanske var hon "Fröken Ur" i ett tidigare liv, ha ha! Storebror vaknade strax efter sen åt vi frukost. När även Pappan vaknat och gjort sina morgon bestyr klädde de på sig och tog cykel och vagn till farmor och farfar för att leka lite med faster + pojkvän som snart skulle åka vidare.

Själv åkte jag till OKQ8 för att tvätta bilen i Gör det själv-hallen, där jag hade en kupong på 50%! Tycker det är ganska kul även om inte kroppen tycker detsamma.. 36 kronor blev det! ;-) Kom hem och fortsatte insidan på bilen. Den hann vara ren i 1 timme ungefär.. sedan började det blåsa ordentligt och all sand från vinterns alla gator blåste och fastnade så fint på min blöta bil, ha ha! Men trots det är den renare än innan - nu ser man faktiskt att den är blå!
På kvällen åkte vi alla på cirkus! Det har aldrig hänt förut.. Pappan gillar inte clowner, så jag och Storebror har gått själva. Och nu var Lillasyster med, men jag tror inte en 2-åring förstår så mycket. Men hon klappade händerna och gillade djuren som var med.. ;-) Lite ovanliga djur om ni frågar mig.. hästar är ju alltid med. Men nu var det även getter, och kameler?! :-)
Dock var jag nära att gå därifrån efter första numret... Det var en tjej som hängde i en lina från taket. Inget fel i det, det brukar ju kunna vara med. Men denna tjej hade som en snara/ögla allra högst upp på repet vid taket, som hon trär över huvudet och hänger helt i den. Jag kände mig fruktansvärt besvärad, jag tyckte det var hemskt! Man lär ju sina barn att det är farligt att ha saker runt halsen, och så går man på cirkus och så får man se vuxna människor hänga med ett snöre runt halsen 10 meter upp i luften?
Nej fy!!!!!
Det var fler läskiga uppvisningar  - en kastade knivar (både stora och små) mot en tjej, som mot slutet snurrade runt på en sak och så skulle han missa henne. Kan ju tillägga att han verkade inte så jätteduktig.. han missade ganska många saker som han skulle pricka.
Sist var det en man som cyklade på lina och som på slutet gjorde en kullerbytta över ett stort eldhav högt upp i luften... Nej, detta gillade jag inte!


Idag jobbar Pappan extra till efter lunch, och jag vet inte vad jag ska hitta på med barnen.. Vi får ta det som det kommer.
Fortsatt trevlig röd-dag! 

4 kommentarer:

  1. Vilken helg ni haft. Både upp och ned. Låter tråkigt det där med fibron. Om du inte har testat att ta bort kolhydrater eller vitt mjöl och socker ur kosten så tycker jag du ska göra det. Många blir 50-70% bättre. Håller med dig om cirkusen, fy vad läskigt. Ha en härlig dag i solen. Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har testat förut, innan jag visste om fibron, och magen var mycket bättre då.

      Radera
  2. Jag tänker lite som ovan - socker är en stor aktör vid inflammationer. När man har fibromyalgi har det nu visar sig att de personerna har extra mycket nervtrådar och nervsignaler. Det finns forskning som visar att det kan handla om inflammationer i centrala nervsystemet. Kanske pröva att plocka bort allt vitt socker (och det finns i så mycket att de produkter vi köper t om skinka). Kolla gärna filmen Socker som nu finns på svt-play (1 h 37 min). Diskbråck på det - klart du måste få uttrycka och säga att det är slitsamt. Värk är oerhört påfrestande och jag känner med dig. Stor styrkekram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips om SVT, det har jag hört något om (eller kanske läst?) och det ska jag kolla upp när man får lite mer tid över! ;-) Jaa, det känns som att kroppen inte funkar och det är väldigt tråkigt.

      Radera